Nauka

Techniki zapamiętywania, które pomogą Ci w nauce

Nauka, szczególnie jeżeli wynika z obowiązku, a nie z czystej przyjemności mało kogo zachwyca i sprawia niechęć. W końcu wkuwanie materiału to nic przyjemnego, a długie godziny spędzone przed książką, czy dokumentami rzadko kiedy przynoszą wymierne efekty. Czy jednak zapamiętywanie i nauka powinny kojarzyć się źle? Oczywiście, że nie. Zastosuj kilka poniżej podanych metod zapamiętywania, a wielokrotnie przyspieszysz i ulepszysz swoją pamięć.

Pamiętaj, że zapamiętujemy mniej więcej 40 % tego, co słyszmy, 50 % tego, co widzimy, 70 % co widzimy i słyszymy i aż 90 % tego, co nauczamy.

Wizualizacja

Jedną z najlepszych technik zapamiętywania jest wizualizacja. Wyobrazić możemy sobie dosłownie wszystko – dlaczego wiec nie wykorzystać tego w celach praktycznych? Dobrym przykładem jest tutaj ciąg słów, które nie są ze sobą powiązane, a musimy je zapamiętać, np. okno i trawa – okno, przez które widać trawnik. To samo jest z liczbami – 1,4,8 – jedynka siedząca na krześle (4) jedząca croissanta w kształcie liczby 8. W taki sposób można zapamiętywać dowolny ciąg słów, liczb, lecz nie tylko.

Nauczanie innych

Podobno najwięcej wynosimy z nauki, jeżeli przekazujemy ją komuś. To święta racja, gdyż nauczając drugą osobę, powtarzamy dany materiał, a stąd już tylko krok do wytworzenia grubych nici pamięci.

Mapy myśli

Bardzo przydatny element, jeżeli chcemy coś zapamiętać. To szczególny rodzaj notowania, w którym znaczenie mają kolory, gałęzie, czy symboliczne rysunki itp.

Rób odręczne notatki

Robienie ręcznych notatek pobudza różne sfery mózgu. Pamiętajmy jednak, aby w tym celu używać tylko i wyłączenie papieru, gdyż te prowadzone na komputerze pozwalają na zbyt szybkie pisanie, co nie przekłada się na zapamiętywanie. Ręczne zapisywanie zasłyszanych słów zmusza umysł do analizy notowanych informacji.

Dziel na części i rób przerwy

Podczas nauki, czy chęci zapamiętywania bardzo ważne jest systematyczne robienie przerw. Sprawa jest dość mocno indywidualna, gdyż każdy samodzielnie musi określić swój rytm. Inni będą potrzebowali przerwy już po 30 minutach, ponieważ ich koncentracja drastycznie się pogarsza, inni natomiast będą jej potrzebowali np. po godzinie. Optymalnym rozwiązaniem jest robienie godzinnych bloków z 10-minutową przerwą.